allNATURall

Natural option for all of us

Pentru produsele BIO trebuie sau nu eticheta?

2 Comments

Azi Acum două săptămâni am fost la târgul Bio. La o oră cam nepotrivită, foarte dimineaţă (bag seamă că producătorii şi vânzătorii de produse bio trebuie deranjaţi mai după un 11… ca vedetele de cinema) şi mare lucru n-am putut să văd că majoritatea standurilor erau închise. Dar nu de asta vreau să vă vorbesc, că până la urmă fiecare îşi face programul cum vrea, că doar d-aia sunt liber întreprinzători, nu?

Ce vreau să vă spun însă că am văzut este nesimţire şi dezinteres maxim. Să vă introduc puţin în context, cu tot cu personaje.

Am văzut pe o masă un săpun într-o formă drăguţă. Da, ştiu că pare ciudat dar mă uit în continuare după săpunuri.

Când să-l iau, o doamnă de la stand se repede la mine:

– E şampon bio. Se consumă tot în atâta timp ca unul lichid de 400ml.

– Multumesc. Am văzut mai bine forma – ce mă interesa de fapt – şi îmi arunc ochii pe etichetă: “Ingrediente: ulei de argan Bio, argilă roşie”. Fac ochii mari, îl întorc pe cealaltă parte, nimic. Il întorc din nou, invers de data asta, cu textul în limba română în jos şi găsesc în sfârşit ingredientele:

Disodium Lauryl Sulfosuccinate, Sodium Coco-Sulfate, Triticum Vulgare (Wheat) Starch, Cetearyl Alcohol, Citrus Aurantium Dulcis (Orange) Fruit Water*, Rhus Verniciflua Wax, Butyrospermum Parkii (Shea Butter)*, Sodium Laurylsulfate, Cocamidopropyl Betaine, Aqua(Water), Argania Spinosa (Argan) Oil*, Coco-Glucoside, Illite, Parfum (Fragrance), Lauryl PCA, Glyceryl Stearate, Limonene, Linalool, Geraniol.
*ingrédients issus de l’Agriculture Biologique
100% du total des ingrédients sont d’origine naturelle
10,5% du total des ingrédients sont issus de l’Agriculture Biologique

Bineînţeles că erau scrise mărunţel şi mă holbam să descâlcesc şirul interminabil (de fapt mă uitam să identific tipul de argila care efectiv nu-mi sărea în ochi) când îşi aminteşte vânzătoarea de mine:

– Nu aşa, invers!

– Invers scrie doar Ulei de argan şi argilă.

– Păi da, asta conţine, sunt bio!

– Văd că pe pachet, invers decât traducerea în limba română sunt toate ingredientele, şi precizarea că doar 10 procente sunt bio.

– Da… noi nu acoperim eticheta…

– Dar de ce nu “traduceţi” toată lista?

– Aaaa, păi nu noi facem eticheta, noi luăm de la un distribuitor şi le punem la vânzare.

– Păi şi de ce mi-aţi zis că e bio?

– Pentru că e bio, uitaţi-vă şi pe etichetă!

Mă opresc aici să nu vă tâmpesc cu dialogul surzilor, dar nu pot să mă abţin să nu întreb, şi să nu vă întreb, dacă sunt eu deplasată sau dacă nu cumva bio ăsta a ajuns aşa, un fel de preş pe care toţi neaveniţii îşi şterg bocancii? Sau poate că cei care fac parte din targetul acestor produse au devenit atât de mulţi şi fac asta numai din snobism, fără să-i mai intereseze detaliile din spatele alegerilor pe care le fac?

După părerea mea, şi după matematica pe care am învăţat-o la şcoală, cantitatea de ulei de argan bio din sapunul acela era undeva sub 2 grame. DOUĂ GRAME!?!?! Şi din 80 le traducem doar p-astea două?

Să vă mai spun şi preţul? De târg, adică redus chipurile, la “doar” 36ron.

Sunt eu exagerată? Am prea multe pretenţii? Sau la ora de marketing eu udam buretele?

 

Sper că nu se înţelege greşit, nu am zis nimic – nici de rău, nici de bine – despre compoziţia săpunului. Prefer să mă abţin, e dreptul oricui să caute o formulă optimă, dacă o găseşte e foarte bine, dacă-i scrie şi compoziţia e cu atât mai bine, jobul lui e făcut.

Ce nu înţeleg e atitudinea asta suficientă şi atotcunoscătoare, gata să-ţi închidă gura la orice întrebare, a vânzătorilor. Nu e şi interesul lor să vândă produse de calitate cât mai bună? Nu e şi în interesul lor să aibă un client informat, care va veni şi a doua oară să cumpere? Sau cred că dacă te păcălesc în magazin acasă nu poţi să citeşti compoziţia? Sincer nu ştiu ce e (sau ce nu e) în capul lor. Poate doar faptul că nu-i interesează decât câştigul imediat…

Mda, ca să concluzionez vreau să vă anunţ că de acum înainte nu voi mai face nici o referire la bio în produsele mele. Da, dacă ăsta e criteriul pe care cei care vor produse de calitate îşi aleg săpunurile, dacă contează numai 2% din ceea ce cumpără, atunci asta e, le doresc succes. Şi lor şi celor care au împânzit România cu produse bio, sau 10% bio la nişte preţuri ameţitoare. 

Ingredientele sunt luate de pe site-ul mondebio, marca este Douce Nature dacă vreţi să vă convingeţi sau dacă vreţi să vedeţi cât costă la ei, neredus🙂.

Author: cristinallnaturall

Invat lucruri noi in fiecare zi. Experimentez de cate ori am ocazia. Si incerc sa conving ca "a face" e la fel de usor cu "a cumpara" dar mult mai frumos si foarte profitabil.

2 thoughts on “Pentru produsele BIO trebuie sau nu eticheta?

  1. Am patit-o si eu …la un targ Bio,am vrut sa cumpar sapun de alep,asa ca am inceput sa citesc eticheta.Tanti care il vindea,imi tot spunea ca sapunul e 100% ulei de dafin.Eu ii spuneam ce mai contine pe langa ulei de dafin, si vreau sa stiu in ce procent e uleiul de dafin.
    In final nu l-am cumparat pentru ca nu scria clar procentul…era 10%…35%?Oricum, tanti nu a fost multumita de ce spuneam eu…nici eu de ce spunea ea.

    • E o chestie care pare foarte lipsita de logica. Cum sa vinzi un produs pe care nu-l cunosti? De fapt intrebarea e, cum l-ai cumparat de alti vanzatori… daca te-au pacalit?
      De fapt cred ca cei care isi fac afaceri cu asa ceva ajung in timp sa nu se mai poata ocupa de ele cum trebuie, trimit diverse persoane sa ii reprezinte pe la toate targurile care au loc intr-un week-end, cel putin in Bucuresti, si asa ajung in situatia de vanzatori niste persoane care n-au nici in clin nici in maneca… Cred ca ceva de genul acesta se intampla si cu portofoliul de produse, in incercarea de a obtine discounturi cumpara si lucruri care-s de calitate mai indoielnica, sau poate pentru a atrage mai multi clienti cu o gama mai diversificata.
      E complicat oricum, ma gandesc insa ca pe piata nu au cum sa reziste acesti semicomercianti, pentru ca vanzarea de produse bio se adreseaza preponderent celor care citesc etichetele, daca e bio doar 10% din produs si pretul e de 10 ori mai mare decat cel nebio s-ar putea sa inceapa sa-si puna intrebari clientii.

Scrie si parerea ta!

