allNATURall

Natural option for all of us

Ziua internationala a teatrului sau ziua teatrului international?

Leave a comment

Imi place sa merg la teatru. E o atmosfera calda indiferent cat de mare e sala. Imi plac si oamenii care merg la teatru. Consider ca venind sa vezi pe cineva pe o scena e prima dovada ca ii recunosti meritele. Ceea ce inseamna recunostinta, altruism si modestie. Imi plac actorii. Nu toti la fel de mult, dar asta tine de natura subiectiva a omului nu de potentialul lor. Imi place si muzica. Chiar daca am mai auzit bucata respectiva are alta rezonanta in sala. Si decorurile imi plac. Atunci cand nu lipsesc cu desavarsirešŸ™‚. Iar de costume nu mai zic nimic. Pentru ca as mai scrie vreo cinci randuri numai despre ele si despre coafuri si machiaje. Imi place sa vad viziunea regizorului pe o piesa vazuta si revazuta. Si-mi place sa vad si piese pe care nu le-am citit sau vazut. Si ca tot vorbim de vazut, imi plac luminile de la teatru. Pentru ca spre deosebire de lumina data de tv luminile de la teatru sunt si ele calde.

Veau sa le urez si eu tuturor celor pe care i-am amintit mai sus “La Multi Ani!”. La cat mai multi spectatori fericiti si spectacole reusite!

 

 

Titlul insa nu e intamplator. Toata ziua s-a batut moneda la TV pe ziua mondiala a teatrului si aproape nimic despre istoria acestei zile. Nu este ca ziua femeiisi ziua teatrului. Este o zi in care se omagiaza si teatrul dar mai ales influenta lui in relatiile dintre popoare, din interiorul culturilor, si chiar daca pare un cuvant mare in pacea mondiala. Probabil ca ne-a luat valul ca mesajul din acest an este scris de John Malkovich de care a auzit toata lumea, si gata, credem ca e ca la premiile MTV. Nu e intamplatoare alegerea lui (un american cu arborele genealogic extins prin Croatia, Scotia si Germania ) la fel cum neintamplatoare sunt si alegerile din anii trecuti, nume fara sonoritate in Romania cel putin dar rezonante pentru ceea ce inseamna teatrul fara limitari impuse de traditii, cenzura, razboi, politica si orice alta opreliste. O sa pun doar din ultimii zece ani:

2001 Iakovos KAMPANELLIS
2002 Girish KARNAD
2003 Tankred DORST
2004 Fathia EL ASSAL
2005 Ariane MNOUCHKINE
2006 Victor Hugo RASCON BANDA
2007 Sultan bin Mohammed AL QASIMI
2008 Robert LEPAGE
2009 Augusto BOAL
2010 Judi DENCH
2011 Jessica A. KAAHWA

pentru restul listei si varianta originala puteti intra aici.

Si acum vreau sa urez tuturor celor care joaca sub regimuri opresive, celor ce joaca pe o scena care la randul ei e pe o alta scena, de razboi, celor care joaca in pofida legilor din statele lor, Ā intr-un cuvant tuturor celor care isi risca viata facand teatru multa, multa putere! Pentru ca despre ei este vorba, in primul rand, in aceasta zi. Si pentru ca noi, romanii, am zambit si datorita curajului lor in anii dictaturii.

Poza e de aici. Nu e aleasa intamplator, e de la redeschiderea teatrului din capitala Somaliei. Dupa 20 de ani, cu femeile spectatoare (mult) in spate si cu cele actrite bine delimitate de colegii de scena. Ā Iar domnii in negru din centrul salii sunt blindati ca tancurile rusestišŸ™‚.

Author: cristinallnaturall

Invat lucruri noi in fiecare zi. Experimentez de cate ori am ocazia. Si incerc sa conving ca "a face" e la fel de usor cu "a cumpara" dar mult mai frumos si foarte profitabil.

Scrie si parerea ta!

